Τριγλυκερίδια

Τα τριγλυκερίδια είναι ο πιο συχνός τύπος λιπιδίου στο σώμα, βρίσκονται κυρίως στον λιπώδη ιστό και μόνο ένα μικρό κομμάτι τους βρίσκεται στην κυκλοφορία του αίματος. Τα τριγλυκερίδια δεν είναι «χοληστερόλη ή χοληστερίνη» αν και κάποιες φορές συγχέονται καθώς παρουσιάζουν παρόμοιους κινδύνους και στρατηγικές θεραπείας.

Triglycerides in iPAD Small FileΤα αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων μπορεί να οφείλονται στην έλλειψη σωματικής άσκησης, στο κάπνισμα, στην υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ και σε διατροφή πλούσια σε υδατάνθρακες και σάκχαρα. Άλλες φορές ευθύνονται συνυπάρχουσες ασθένειες ή γενετικές διαταραχές. Οι άνθρωποι με υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων έχουν συχνά και υψηλό επίπεδο ολικής χοληστερόλης συμπεριλαμβανομένων των υψηλών επιπέδων της LDL (κακής) χοληστερόλης και των χαμηλών επιπέδων της HDL (καλής) χοληστερόλης. Όποιος έχει διαγνωσθεί με υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων θα πρέπει να ενεργήσει ώστε να τα μειώσει, διαφορετικά θα θέσει την υγεία του σε κίνδυνο με σοβαρές συνέπειες. Τα αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων αποτελούν συχνά την απαρχή όχι μόνο των καρδιαγγειακών νοσημάτων, αλλά και της παχυσαρκίας και του διαβήτη.

 

Επίπεδα τριγλυκεριδίων  
Λιγότερο από 150 mg/dL Φυσιολογικό
150-199 mg/dL Οριακά Υψηλό
200-499 mg/dL Υψηλό
500 mg/dL ή άνω Πολύ Υψηλό

 

Συμβουλές για τη ρύθμιση των τριγλυκεριδίων:

  • Κόψτε τη ζάχαρη από τη διατροφή σας: η υπερβολική ζάχαρη αποτελεί το βασικό συστατικό των τριγλυκεριδίων.
  • Περιορίστε ή διακόψτε την κατανάλωση φυτικών λιπών και ιδιαίτερα τα επεξεργασμένα trans λιπαρά οξέα. Αντ’ αυτού, καταναλώστε πιο φυσικά λίπη με αυξημένο δείκτη ω-3 λιπαρών οξέων όπως ψάρια, άλιπο μοσχαρίσιο κρεάς, αβοκάντο, σπόρους και καρύδια. Τρώτε μικρά γεύματα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
  • Καταναλώστε περισσότερες φυτικές ίνες. Ένας πολύ φτηνός και έξυπνος τρόπος για να προσθέσετε τις ίνες στη διατροφή σας είναι να τρώτε ένα κουταλάκι του γλυκού ψύλλιο κάθε πρωί. Τα προϊόντα με βάση το ψύλλιο είναι εύκολα διαθέσιμα. Οι φυτικές ίνες μειώνουν το χρόνο διέλευσης των τροφών στο έντερο (αυξάνοντας την κινητικότητά του) και έτσι απορροφώνται λιγότερες θερμίδες.
  • Αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ (όχι περισσότερο από ένα ποτό την ημέρα)
  • Διακόψτε το κάπνισμα
  • Άσκηση: Ιδιαίτερα η άσκηση με βάρη, αυξάνει τη μυϊκή μάζα και τον μεταβολισμό. Έτσι με αυτόν τον τρόπο το σώμα καίει περισσότερους υδατάνθρακες από όσους αποθηκεύει.

 

Εφόσον κριθεί αναγκαία η συνταγογράφηση φαρμάκων προκειμένου να μειωθούν τα επίπεδα τριγλυκεριδίων, η αγωγή συνήθως ξεκινά με προσπάθεια μείωσης των επιπέδων της LDL χοληστερόλης, δηλαδή στατίνες. Οι στατίνες συνήθως θα μειώσουν και τα τριγλυκερίδια.

Το ιχθυέλαιο σε δόσεις των 3.5γρ. ω-3 λιπαρών οξέων ανά ημέρα, μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά στη μείωση των τριγλυκεριδίων.

Η νιασίνη (νικοτινικό οξύ) είτε χρησιμοποιείται ως αγωγή είτε ως συμπλήρωμα διατροφής, συμβάλει στη μείωση των τριγλυκεριδίων. Οι παρενέργειες μπορεί να περιλαμβάνουν φαγούρα, ερυθρότητα του δέρματος, ζάλη, πόνο στους μύες και στομαχικές διαταραχές. Εάν πάσχετε από διαβήτη, πεπτικό έλκος, ουρική αρθρίτιδα ή ηπατική νόσο, τότε η νιασίνη ίσως να μην είναι η κατάλληλη για εσάς.

Οι φιμπράτες  όπως το Tricor (φαινοφιμπράτη) χρησιμοποιούνται κυρίως για τη μείωση των τριγλυκεριδίων. Οι παρενέργειες μπορεί να περιλαμβάνουν στομαχικές διαταραχές, πέτρες στη χολή και μυϊκούς πόνους. Εάν πάσχετε από νεφρική ή ηπατική νόσο, δε θα πρέπει να λαμβάνετε φιμπράτες.

vascular health

Αγγειοχειρουργός

Ο Ευθύμιος (Μάκης) Αυγερινός είναι Αγγειοχειρουργός, Αν. Καθηγητής Αγγειοχειρουργικής στο Πανεπιστήμιο του Pittsburgh των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1975.

Περισσότερα...

Επιστημονική Επιμέλεια

Ευθύμιος Δ. Αυγερινός, MD, PhD, FEBVS
Αν. Καθηγητής Αγγειοχειρουργικής
University of Pittsburgh Medical Center
Pennsylvania, USA

E-mail: info@vascularhealth.gr