Είναι επικίνδυνο το τρέξιμο υψηλής έντασης;

Κάποιος δρομέας που φιλοδοξεί να γίνει καλύτερος και γρηγορότερος για να συμμετάσχει σε δραστηριότητες υψηλής έντασης (π.χ. μαραθώνιος, ironman κλπ), δε θα πρέπει να περιμένει πρόσθετα οφέλη για την υγεία του αλλά αντιθέτως μια μικρή αύξηση του κινδύνο των καρδιακών συμβαμάτων όπως επίσης και ενδεχόμενους τραυματισμούς ή αναπηρίες που σχετίζονται με το τρέξιμο. Φυσικά αυτό δε θα πρέπει να λειτουργήσει αποθαρρυντικά για τις δραστηριότητες υψηλής έντασης, ειδικά σε αυτούς που το απολαμβάνουν κάνοντας το είτε για λόγους αναψυχής, είτε ως αγχολυτικό. Για τα περισσότερα άτομα, τα συνολικά οφέλη του τρεξίματος υπερβαίνουν κατά πολύ τους κινδύνους.

Είναι επικίνδυνο το τρέξιμο υψηλής έντασης;

Πολλοί μάλιστα έχουν υιοθετήσει το ακόλουθο ρητό: "Δεν τρέχω για να ζήσω περισσότερο, αλλά για να ζήσω καλύτερα"

Μερικές από τις συστάσεις της Παγκόσμιας Εταιρείας Ιατρών Μαραθωνίων, για την μείωση των κινδύνων στους υψηλής έντασης δρομείς είναι οι ακόλουθες:

1. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει όχι μόνο να έχουν προπόνηθεί επαρκώς, αλλά να έχουν ένα στόχο και ένα πλάνο για τη διαδρομή που θα τρέξουν, συμβατό με το επίπεδο προπόνησης και φυσικής τους κατάστασης. Αν δεν πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις, καλύτερα να μην το επιχειρήσουν.

2. Συνιστάται η ετήσια ιατρική φυσική εξέταση από γενικό ιατρό (ή καρδιολόγο) με τον/την οποία θα συζητείται η δυνατότητα συμμετοχής σε ασκήσεις υψηλής έντασης

3. Αν δεν υπάρχει κάποια ιατρική αντένδειξη κα είστε >40 ετών λάβετε μια παιδική ασπιρίνη (81mg) το πρωί εκείνο πριν τον αγώνα (συζητήστε με τον γιατρό σας).

4. Καταναλώστε λιγότερο από 200mg καφεΐνης πριν και κατά τη διάρκεια ενός αγώνα 10 ή και παραπάνω χιλιομέτρων.

5. Πίνετε αθλητικά ποτά (π.χ. ισότονα, ηλεκτρολύτες) μόνο κατά τη διάρκεια της προπόνησης 10 ή παραπάνω χλμ. Για μικρότερες αποστάσεις είναι περιττά αν όχι επιβλαβή.

6. Πίνετε υγρά μόνο για να ξεδιψάσετε και αποφεύγετε τη μεγάλη κατανάλωσή τους.

7. Μην καταναλώνετε μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη «προληπτικά για τον πόνο» πριν ή κατά τη διάρκεια του αγώνα αλλά στο τέλος μόνο αν χρειάζεται.

8. Καταναλώστε αλατισμένη τροφή (αν δεν υπάρχει ιατρική αντένδειξη) κατά τη διάρκεια ενός αγώνα 10 ή και παραπάνω χλμ. Για μικρότερες αποστάσεις είναι περιττή.

9. Στο τελευταίο χλμ, διατηρήστε το ρυθμό σας ή επιβραδύνετε. Μην κάνετε sprint στο τελευταίο μέρος του αγώνα, εκτός και αν έχετε προπονηθεί ανάλογα. Γενικά, τρέξτε όπως τρέχετε στις προπονήσεις σας.

vascular health

Αγγειοχειρουργός

Ο Ευθύμιος (Μάκης) Αυγερινός είναι Αγγειοχειρουργός, Αν. Καθηγητής Αγγειοχειρουργικής στο Πανεπιστήμιο του Pittsburgh των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1975.

Περισσότερα...

Επιστημονική Επιμέλεια

Ευθύμιος Δ. Αυγερινός, MD, PhD, FEBVS
Αν. Καθηγητής Αγγειοχειρουργικής
University of Pittsburgh Medical Center
Pennsylvania, USA

E-mail: info@vascularhealth.gr