Έλεγχος Υψηλής Χοληστερόλης

Τα σημαντικά βήματα για τον έλεγχο της χοληστερόλης είναι η υγιεινή διατροφή και η σωματική άσκηση. Σε ορισμένους ανθρώπους, ιδιαίτερα σε εκείνους με κληρονομική προδιάθεση, συνήθως θα απαιτηθεί και φαρμακευτική αγωγή, απαραίτητη για τη μείωση κινδύνου εμφράγματος ή εγκεφαλικού επεισοδίου.

Χρησιμοποιήστε τις πληροφορίες που σας παρέχονται εδω για να συζητήσετε με το γιατρό σας σχετικά με το πως επηρεάζει η χοληστερόλη τον κίνδυνο εμφράγματος και εγκεφαλικού και για το τι μπορείτε να κάνετε για να προστατευτείται.

Cholesterol Meter Small

Για όσους δεν έχουν συμπτώματα καρδιακής ή αγγειακής νόσου, η θεραπεία ξεκινά με την άσκηση και την απώλεια βάρους, την χαμηλή σε λιπαρά δίαιτα και τη ρύθμιση του σακχαρώδη διαβήτη εαν συνυπάρχει. Η διάρκεια της συντηρητικής αυτής θεραπείας είναι συνήθως εξάμηνη, κατόπιν ο γιατρός σας θα ξαναελέγξει τα επίπεδα χοληστερίνης προκειμένου να επιβεβαιώσει (ή όχι) την μείωσή της. Αν η συντηρητική θεραπεία δεν κατεβάσει την χοληστερίνη στα επιθυμητά επίπεδα θα σας συστήσει φαρμακευτική αγωγή.

Ας συνοψίσουμε ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τη χοληστερόλη:

  • Λιπαρές τροφές – ζωϊκά προϊόντα με κορεσμένα λιπαρά περιέχουν υψηλή περιεκτικότητα χοληστερίνης
  • Κληρονομικότητα – τα γονίδια επηρεάζουν σημαντικά τα επίπεδα χοληστερόλης
  • Βάρος – το επιπλέον βάρος αυξάνει τα επίπεδα χοληστερόλης
  • Άσκηση – η τακτική σωματική δραστηριότητα μπορεί όχι μόνο να μειώσει τα επίπεδα της LDL (κακής) χοληστερόλης αλλά και να αυξήσει την HDL (καλή) χοληστερόλη.
  • Κάπνισμα – το κάπνισμα μειώνει τα επίπεδα της HDL (καλής) χοληστερόλης
  • Ηλικία και φύλο – μεγαλώνοντας, αυξάνονται και τα επίπεδα χοληστερόλης στους άντρες αλλά και στις γυναίκες. Στις γυναίκες δε, η εμμηνόπαυση συνδέεται συχνά με τα υψηλά επίπεδα της LDL

Συμβουλές:

  • Διαβαστε τις ετικέτες των τροφίμων και επιλέξτε εκείνα με χαμηή χοληστερόλη και κορεσμένα trans λιπαρά
  • Περιορίστε τη κατανάλωση κόκκινου κρέατος και τα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρες γάλα ώστε να μειώσετε τα κορεσμένα trans λιπαρά. Επιλέξτε άπαχο γάλα, και γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά ή καθόλου λιπαρά. Περιορίστε τα τηγανητά και χρησιμοποιήστε υγιή έλαια κατά το μαγείρεμα όπως είναι το ελαιόλαδο
  • Τρώτε περισσότερα φρούτα και λαχανικά
  • Αυξήστε την ποσότητα των ινών που καταναλώνετε. Μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες μπορεί να βοηθήσει τη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης κατά 10%
  • Χάστε περιττό βάρος. Η απώλεια βάρους κατά 10% μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο για υπερλιπιδαιμία
  • Αθληθείτε. Περπατήστε ή τρέξτε τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα
  • Διακόψτε το κάπνισμα

 

vascular health

Αγγειοχειρουργός

Ο Ευθύμιος (Μάκης) Αυγερινός είναι Αγγειοχειρουργός, Αν. Καθηγητής Αγγειοχειρουργικής στο Πανεπιστήμιο του Pittsburgh των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1975.

Περισσότερα...

Επιστημονική Επιμέλεια

Ευθύμιος Δ. Αυγερινός, MD, PhD, FEBVS
Αν. Καθηγητής Αγγειοχειρουργικής
University of Pittsburgh Medical Center
Pennsylvania, USA

E-mail: info@vascularhealth.gr